Titel, schrijver of woord uit tekst
Op onze ClubExperience blog vindt u expert artikels, tips, adviezen en nog veel meer.
10.07.21
Terwijl het EK voetbal alle aandacht trekt en een bataljon analisten zich buigt over de kleinste details van alle wedstrijden, zijn bij de eersteklassers ook al opnieuw de trainingen voor het volgende seizoen begonnen. Dat betekent ook dat de sociale mediateams bij de topclubs in snel tempo weer overuren gaan draaien. Sportorganisaties en professionele sportclubs zijn immers met hun tijd meegegaan en hebben eigen sociale media-afdelingen uitgebouwd. Zij tillen de communicatie met de fans naar een hoger niveau. Waardoor de clubs nog dichter bij de fans staan en de verbondenheid tussen clubs en fans nog groter is.
30.06.21
De pandemie die het laatste anderhalf jaar ons leven heeft overheerst, laat niemand onberoerd. We horen wel eens dat ze ons in die korte tijd tien jaar vooruit heeft gekatapulteerd. Ze heeft in ieder geval ook aangetoond dat het model waarop de amateursporten de laatste decennia hebben gedraaid aan vervanging toe is. Met andere woorden: amateurclubs zijn het aan zichzelf verplicht om zich heruit te vinden. Een eerste voorwaarde daarvoor is komaf maken met het zwarte geldcircuit dat jarenlang welig heeft getierd.
15.06.21
In een wereld waarin we elke dag signalen zien dat het systeem waarin we leven langs alle kanten schuurt – bijna 500.000 mensen zitten in dit land langer dan een jaar thuis omdat ze de ratrace niet meer aankunnen, onze politieke leiders lijken enkel geďnteresseerd in kortetermijnoplossingen en eigen gewin en elke dag zijn er signalen van de natuur dat we de wereld echt naar de haaien aan het helpen zijn - is er grote nood aan verbeeldingskracht, verbondenheid, samenwerking en het overstijgen van de zwart-wit tegenstellingen om in alle kleuren van de regenboog die tussen dat zwart en wit liggen het goud te vinden.
01.06.21
Meer dan ooit zorgen de complexe samenleving en de onverwachte gebeurtenissen waarmee ze ons confronteert ervoor dat we toekomstgericht moeten denken. Alleen lijken we dat door allerhande ontwikkelingen redelijk verleerd te zijn. De Brits-Australische filosoof Roman Krznaric schreef er het boek "De goede voorouder" over.
15.05.21
De meeste sponsors van de sport- en entertainmentindustrie hebben de afgelopen lockdownmaanden met lede ogen moeten aanzien dat wedstrijden zonder publiek op het hoogste niveau en stilgelegde competities op lager niveau ervoor zorgden dat hun financiële inbreng als sponsor allesbehalve de verwachte return opleverde. Dat heeft hen ongetwijfeld ook doen nadenken over de vraag of ze voordien sowieso genoeg bij die return stil stonden.
01.05.21
Eind januari van dit jaar publiceerde het befaamde marktonderzoekbureau Edelman zijn editie 2021 van de wereldwijd erkenning genietende vertrouwensbarometer. Die meet al twintig jaar hoe het vertrouwen evolueert dat mensen hebben in vier “instellingen”: overheid, bedrijfsleven, NGO’s en media. De Trust barometer analyseert daarnaast de antwoorden op een aantal pertinente vragen. Uit de barometer bleek dat de meerderheid van de respondenten in geen van de vier instellingen echt vertrouwen had.
15.04.21
Een tijdje geleden stuurden de KAA Gent Foundation en veertien lokale Gentse voetbalclubs, waaronder een aantal die stek inzetten op inclusiviteit, zoals Standaard Muide en HT Zwijnaarde, een open brief naar de overkoepelende federatie Voetbal Vlaanderen. Daarin klagen ze aan dat die federatie veel te weinig oog heeft voor de enorm belangrijke maatschappelijke rol die voetbalclubs vervullen binnen de huidige heel diverse en complexe stedelijke realiteit.
01.04.21
Eén van de belangrijkste manieren waarop merken de waarde van hun sponsoring kunnen maximaliseren bestaat erin om daarrond, nog veel meer dan nu het geval is, in te zetten op diepgaande storytelling. De sponsoring van amateursporten, die voor de clubs uit alle mogelijke sportdisciplines, broodnodig is om hun werking te kunnen blijven verzekeren en zo bij te dragen aan de algemene mentale en fysieke gezondheid , is jammer genoeg ook lange tijd op een redelijk amateuristisch niveau blijven hangen. Club Experience is van oordeel dat het hoog tijd is om daar verandering in te brengen: door de clubs de kans te bieden eindelijk op de digitale trein te springen, kunnen ze ook hun sponsors mee laten profiteren van die professionalisering. Storytelling op basis van data is daarbij een belangrijk instrument.
15.03.21
De soap rond de Europese Super League maakte duidelijk dat de ziel van de sport voorlopig intact is gebleven. Om dat zo te houden moeten duizenden sportclubs wel een stevige basis van de sportpiramide kunnen blijven vormen. De Oost-Vlaamse start-up Club Experience biedt met een uniek concept en innovatieve software al die sportclubs in het hele land de kans om meer sponsorgeld aan te trekken, zodat ze hun voortbestaan kunnen blijven verzekeren en ook na corona hun zo belangrijke maatschappelijke rol kunnen blijven spelen.
01.03.21
De coronacrisis heeft duidelijk gemaakt dat we ons geen wereld meer kunnen voorstellen zonder technologie én dat we veel meer nood hebben aan menselijk contact dan we zelf dachten. De Oost-Vlaamse start-up Club Experience verbindt technologie en menselijkheid en zorgt op die manier voor enorme vernieuwing in de sector van de sportsponsoring. Het model van Club Experience biedt sponsors, die vaak de amateursport ondersteunen uit sympathie, nu de kans om hun sponsoring te professionaliseren en er een veel hogere en duidelijkere return uit te halen.
15.02.21
In haar boek Zoonotic, dat eind mei op de markt komt, geeft marketeer Carole Lamarque aan wat ondernemers van virusverspreiding kunnen leren, om ervoor te zorgen dat potentiële klanten “besmet” worden met het virus dat die klanten naar hen toe brengt. Het heeft vooral te maken met het verlaten van de eigen echokamer, met het durven inslaan van paden die op het eerste gezicht niets zullen bijbrengen, met het durven toelaten van de mogelijkheid tot serendipiteit. Ook voor sportclubs die op zoek zijn naar meer sponsors valt daar veel uit te leren.