ClubExperience

ClubExperience Blog


Club Experience helpt sportclubs om sociale media voor hen te laten werken

Club Experience helpt sportclubs om sociale media voor hen te laten werken

Terwijl het EK voetbal alle aandacht trekt en een bataljon analisten zich buigt over de kleinste details van alle wedstrijden, zijn bij de eersteklassers ook al opnieuw de trainingen voor het volgende seizoen begonnen. Dat betekent ook dat de sociale mediateams bij de topclubs in snel tempo weer overuren gaan draaien. Sportorganisaties en professionele sportclubs zijn immers met hun tijd meegegaan en hebben eigen sociale media-afdelingen uitgebouwd. Zij tillen de communicatie met de fans naar een hoger niveau. Waardoor de clubs nog dichter bij de fans staan en de verbondenheid tussen clubs en fans nog groter is.
10.07.21
Categorie: Best Practice

Bij amateurploegen gaat het er anders aan toe. Ook daar weet men weliswaar dat sociale media een uitstekend vehikel zijn om de band met de fans en met de andere stakeholders te versterken, maar in de overgrote meerderheid van de gevallen zijn er geen mensen die nauw bij de club betrokken zijn die ook op het vlak van sociale media beslagen op het ijs komen. Nochtans is dat precies wat sponsors en potentiële sponsors vandaag verlangen. Een goed gebruik van de sociale media vergroot het bereik en de betrokkenheid. Eénmaal sponsors zien dat een club in staat is om op een efficiënte manier de kaart van de sociale media te trekken, zullen ze veel makkelijker bereid zijn om over de streep te komen met financiële ondersteuning. Met andere woorden: het goed inzetten van de sociale media is voor de clubs een uiterst belangrijke troef om de inkomsten te verhogen, en dat is meer dan nodig, nu uit die hoek de ene alarmkreet na de andere komt, zoals ook bleek uit een bericht van de Vlaamse sportfederatie. Liefst 15% van Vlaamse sportclubs in het rood door corona: "Met gerichte steun een vlotte doorstart maken" (msn.com)

Dat beseffen de clubs ook en soms doen ze lofwaardige pogingen om inderdaad via sociale media hun club beter voor het voetlicht te brengen en de band met de betrokkenen te versterken, maar de amateurclubs waarbij dat voor beduidende extra inkomsten zorgt, zijn op de vingers van één hand te tellen.

Gelukkig hoeft dat niet zo te blijven. Door een samenwerking aan te gaan met Club Experience kunnen amateursportverenigingen drie vliegen in één klap slaan: ze kunnen hun sociale media professionaliseren, daardoor meer sponsors aantrekken én dus ook hun maatschappelijke rol in de strijd tegen problemen rond mentale en fysieke gezondheid blijven opnemen.

Wat doet Club Experience voor hen  om dit mogelijk te maken? Volgens het contentmodel van Google, dat wereldwijd zijn merites heeft bewezen, zorgt Club Experience er enerzijds voor dat clubs via 3H-content (hygiëne, hub en hero) hun sociale media op een bijzonder efficiënte manier gaan produceren en verdelen en anderzijds stelt Club Experience hen ook in staat om veel meer de weg op te gaan van de zogenaamde verticale sociale media die ze zelf volledig in handen houden. Daarover kunt u meer lezen in een andere blog .

Het resultaat van dit alles is niet alleen een groter bereik, maar ook duidelijke data over wie wordt bereikt.  Het is exact wat sponsors nodig hebben om meer te kunnen investeren in de ondersteuning van clubs en en om uit die hogere investering ook zelf meer return te halen. 

Een samenwerking met Club Experience garandeert sportclubs dat ze met social media de beleving van fans een stuk persoonlijker en interactiever kunnen maken. Dat zorgt voor een hogere betrokkenheid van de fans, die op basis daarvan ook nog makkelijker bereid zullen zijn om bijvoorbeeld merchandising van de club te kopen

Er is geen enkele reden te bedenken waarom het professioneel gebruik maken van de sociale mediakanalen het voorrecht zou zijn van de grote clubs. Ook kleine clubs kunnen daar dankzij de steun van Club Experience maximaal voordeel uit halen.

 

Tags: No tags