ClubExperience

ClubExperience Blog


De ongeziene kracht van kruisbestuiving gefaciliteerd door ClubExperience

De ongeziene kracht van kruisbestuiving gefaciliteerd door ClubExperience

In haar boek Zoonotic, dat eind mei op de markt komt, geeft marketeer Carole Lamarque aan wat ondernemers van virusverspreiding kunnen leren, om ervoor te zorgen dat potentiële klanten “besmet” worden met het virus dat die klanten naar hen toe brengt. Het heeft vooral te maken met het verlaten van de eigen echokamer, met het durven inslaan van paden die op het eerste gezicht niets zullen bijbrengen, met het durven toelaten van de mogelijkheid tot serendipiteit. Ook voor sportclubs die op zoek zijn naar meer sponsors valt daar veel uit te leren.
15.02.21
Categorie: Inspiration

In oktober verschijnt een ander boek dat eigenlijk voor een stuk dezelfde boodschap draagt. Het is van de hand van Rik Vera en Axelle Vanquallie en draagt de titel The Little Book of Ecosystems (The little book of ecosystems | Uitgeverij Lannoo). Omdat data de vertrouwde manier van ondernemen hebben veranderd en in de toekomst nog veel meer zullen veranderen, zo betogen de auteurs erin, zijn steeds meer grenzen tussen sectoren aan het vervagen en ontstaat veel chaos waaruit nieuwe datagedreven ecosystemen zullen ontstaan.

Als sportclubs in de toekomst willen overleven en meer sponsors willen overtuigen zullen ze die nieuwe ecosystemen moeten begrijpen. En daarvoor, is het nodig dat ze net als alle andere organisaties goed in staat zijn om buiten hun eigen leefwereld te leren denken, zodat ze ook zelf slimme ecosystemen kunnen bouwen. Het boek van Rik Vera en Axelle Vanquaillie belooft om organisaties om daarbij te zullen helpen. Maar sportclubs hoeven natuurlijk niet op dat boek te wachten en kunnen ook nu al voorbeelden bestuderen van onverwachte kruisbestuivingen en co-creaties dit tot succesverhalen leiden.

Club Experience heeft al dergelijke voorbeelden tot stand gebracht door op een unieke manier sponsors, media, clubs en fans te verbinden, zodanig dat daar voor iedereen een winwin uit ontstaat. In alle domeinen geldt tegenwoordig dat “samenwerking de nieuwe concurrentie is”. Ook de sportwereld beseft dat met samenwerking uiteindelijk meer te bereiken is dan met elkaar de duvel aan te doen. Terwijl Marc Coucke en Wouter Vandenhaute eerste als kemphanen tegenover elkaar stonden om Anderlecht in handen te krijgen, werken ze nu eendrachtig samen om de Brusselse club weer in zijn volle glorie te herstellen.  Club Experience brengt die samenwerking tot stand en zorgt zo voor nieuwe ecosystemen waar zowel clubs als sponsors beter van worden.

Kruisbestuiving en co-creatie zijn dé ingrediënten om de cocktail te bereiden die sportclubs voorbereidt op een succesvolle toekomst.  Club Experience creëert voor sportclubs de ideale omstandigheden om met die co-creatie aan de slag te gaan en zo hun toekomst veilig te stellen.