De reactie daarop is vaak dat dit gemakkelijker gezegd is dan gedaan. Dat je niet in één klap een aantal stevig gewortelde tradities overboord kan gooien. Vernieuwen en zichzelf heruitvinden, klinkt het dan, is allemaal goed en wel, maar de vraag is hoe je het in de praktijk aanpakt?
Welnu, daarop brengt Club Experience duidelijke antwoorden, met onder meer storytelling, en een beter gebruik van de sociale media zodat een veel grotere betrokkenheid ontstaat bij de hele community die bij de club betrokken is.
Bovendien toont Club Experience dat jezelf heruitvinden als sportvereniging geen “rocket science” hoeft te zijn. Natuurlijk is een verdere digitalisering en een professioneler gebruik van data daarbij belangrijk, maar ook in heel eenvoudige en alledaagse zaken kunnen sportclubs bijzonder innovatief zijn.
Omdat ze dat vaak onvoldoende beseffen, helpt Club Experience hen daarbij. Het werk van vrijwilligers die zich al jarenlang inzetten voor de club niet als vanzelfsprekend beschouwen, maar er hen af en toe duidelijk mee complimenteren kan bijvoorbeeld al een wereld van verschil maken. Ook meer de nadruk leggen op de belangrijke maatschappelijke rol die ze al sinds mensenheugenis spelen en op het feit dat ze een belangrijke plaats zijn om voor vertrouwen te zorgen, is een vorm van innovatie.
Sinds een aantal jaar staat vertrouwen als waarde immers sterk onder druk. De Edelman Trust Barometer, een jaarlijks onderzoek dat in 27 landen bij meer dan 30.000 respondenten wordt uitgevoerd naar de mate van vertrouwen in media, ondernemingsleven, NGO’s en politiek, wijst sinds enkele jaren op een globaal sterk afnemend vertrouwen. De internationale vertrouwenscrisis lijkt compleet: het publiek vertrouwt instituties steeds minder, heeft het gevoel dat ‘het systeem’ faalt. Daarnaast neemt de afstand tussen de maatschappelijke bovenlaag en de algehele bevolking voort toe, wat ook al niet bevorderlijk is om te kunnen spreken van een herstel van vertrouwen.
Het is de overtuiging van Club Experience dat sportverenigingen belangrijk cement kunnen zijn om de barsten in de vertrouwensmuur te herstellen. Het is een aspect waarover ze veel meer zouden kunnen communiceren en Club Experience kan hen daarbij helpen.
Het momenum is er in elk geval. Dat blijkt bijvoorbeeld ook uit de oprichting van het gloednieuwe sports agency Stick Together dat zich zal bezighouden met het begeleiden van topsporters, onder andere in het voetbal, brand activaties en events. Het is een initiatief van Sven Van den Abbeele, die een verleden heeft als communicatieman bij Beerschot, ex-hockeyster en huidig hockeycoach Sofie Gierts en ondernemer Antoon Theunissen. Bij de lancering ervan hamerden de initiatiefnemers op feit dat hun makelaarskantoor “ethisch verantwoord” en “financieel transparant” zal werken, om zo het gehavende blazoen van de makelaars in de voetbalwereld mee te helpen opkalefateren. Omdat Club Experience ook heel transparant werkt met een model van gedeelte inkomsten, kan het zo samen met de clubs waarmee het een samenwerking afsluit ook bijdragen aan meer transparantie, komaf maken met enkele donkere vlekken die de jongste jaren de amateursport wat hebben overschaduwd, en zo voor veel clubs voor een frisse en transparante nieuwe start zorgen.